Laos!! - Reisverslag uit Ban Phasak, Laos van Jan Donker - WaarBenJij.nu Laos!! - Reisverslag uit Ban Phasak, Laos van Jan Donker - WaarBenJij.nu

Laos!!

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

07 Februari 2012 | Laos, Ban Phasak

Yes, I did it! Ouder geworden dan Cobain, Morrisson en Winehouse!
Iedereen bedankt voor de sms-jes, mailtjes en facebookjes! Ik kan ze niet allemaal beantwoorden want dat laat mijn drukke schema natuurlijk niet toe, maar ik voelde me enorm jarig!

We hebben al een tijd niks gepost dus nu moet het onderhand echt weer eens!

Hanoi
We waren nog steeds in het koude Hanoi waar alles dicht was en vermaak dan ook lastig te vinden. We wilden daarom graag weg dus hebben we een vlucht naar Vientiane geboekt, hoofdstad van Laos.die ging pas 2 dagen later, dus we gingen maar weer eens de stad in naar het Gecko-restaurant waar we al eerder gezellige figuren uit Denemarken hadden leren kennen. Ze heten A.K. en Rune en stomtoevallig liepen zij weer hetzelfde restaurant in.
Na een hele avond borrelen, eten en kaarten wilde het restaurantpersoneel wel naar huis dus moesten we op zoek naar een kroeg.
In Hanoi rond Tet nog een lastige opgave. Uiteindelijk vonden we er een, en daar zei men dat we wel wat konden drinken. Na 5 minuten met onze halve liter aan de slag te zijn geweest had men zich echter weer bedacht, dus of we wilden opdonderen. Eeehhh nou ja, over 10 min dan? Het rook in die tent toch al naar een verfrissende combi van riool en rotte eieren dus om 0.30 u lagen de brave burgers allemaal op bed. Deze gekke stad is om dit uur ook al volledig uitgestorven. AK en Rune zouden de volgende middag met de bus naar Vientiane gaan dus deden we nog even een afscheid borrel en wellicht tot ziens. Hierna hebben we heerlijk tv gekeken en gechilld en de volgende dag vroeg vlogen we met onze helden van Vietnam Airlines weg uit Hanoi en op naar Laos(jeeeeh!).

We zagen wolken wolken en nog meer wolken, en na een uur ineens niet meer. Dat moet Laos zijn dachten we meteen! En de piloot ook. Dus 10 min later stonden we in een heeeeel warm Vientiane bij de douane. Ging supersnel allemaal, geheel tegen onze verwachtingen in.

Vientiane
Het is de hoofdstad van Laos, maar qua levendigheid kan het zich meten met een plaats als lutjebroek. Ongelooflijk contrast met Vietnamese steden. Je kunt overal oversteken! Maar wel begrijpelijk dat het zo rustig is, want het is er echt megawarm.
Wat waren we blij met deze warmte! Echt geweldig! Meteen de slippers aan en de jassen in de mottenballen! Na 5 minuten in de stad besloten we dat het zwemweer was en in de rivier zou ik dat niet direct aanraden.
In de lonely planet stond een hotel waar je kon zwemmen. Nou die lui moet je maar niet geloven want een middagje zwemmen was $40, haha!
We vonden gelukkig een openbaar zwembad voor $1 en gingen meteen keihard inburgeren met een Beerlao!
Later liepen we naar ons hotel en zagen we de Denen zitten. Die hadden de busreis a 22 uur overleefd ghehe!
Onderweg hadden ze Chris ontmoet uit Canada en vanaf toen gingen we als groep verder.
Om onduidelijke redenen werd Chuck meteen omgedoopt in Chuck Norris. Vanaf toen vooral bier gedronken in de niet al te bruisende stad Vientiane. 's avonds na veel bier gedronken te hebben gingen we met de tuktuk op zoek naar een nachtclub. Dat bleek een etage in een flat met boxen en een bar en heel veel lege ruimte die we maar even lieten schieten.
Volgende dag was iedereen een Tikkie brak, dus met z'n allen gezwommen bij het gemeentezwembad. Rune en Jan hadden een voetbal gekocht zodat we wat beweging hadden. Veel lol gehad daar. Omdat je in Laos een avondklok hebt moet alles om 23.30 dicht. Behalve... de bowlingbaan!
Na het eten en wat pitchers bier moesten we voor vrijgezel chuck nog wat vrouwelijk schoon meenemen. Chuck had 2 Canadese meisjes gevonden die over even enthousiast op alles reageerden, behalve op Chuck bleek na een tijdje. De dames zagen in Nadine een dubbelgangster van een andere vriendin (oh it's So unbelieveable!!...)er werden dan ook constant foto's van Nadine gemaakt. en met deze figuren gingen we bowlen! Dat is echt het volksvermaak hier dus qua inburgeren weer lekker bezig!
Chuck en zijn dames haakten daarna af en de stellen moesten het goede voorbeeld maar geven, dus we hebben tot een uur of twee gepoold en onszelf voor lul gezet met gezichtsschilderingen van kalk.
We hoorden later dat Chuck voor de dames had betaald omdat ze zogenaamd geen geld hadden (ze sliepen echter in een super duur hotel en vlogen overal heen) dus daar hebben we hem nog lang mee in de zeik kunnen nemen.
De volgende ochtend wilden we naar een schietbaan, omdat we dat nog nooit hadden gedaan. Onderweg watermeloenen gehaald als doelen.
Daar aangekomen ( gare bedoening, typisch Laotiaans, veilgheid? Wattes?) konden we kiezen om met een revolver of een AK47 te schieten. Duur! Zo hee, als het altijd zo duur was zouden ze de meeste oorlogen nog met een kapmes/knuppel uitvechten. ?2 p kogel! Maar ach, nu we er toch zijn...
Wel echt heel erg kicken, vooral zo'n AK47. Wij schoten alles mis helaas maar de Deense mr &mrs Smith schoten de meloenen aan flarden, waarna we maar niet meer zo'n grote mond hadden tegen deze zachtaardig uitziende minimensen.
Vooral van Nadine hebben de Taliban enzo weinig te duchten, want die vond het zo eng dat ze met de ogen dicht schoot (safety first!)

Hierna weer gezwommen en gedronken en een bril voor Nadine laten maken. Je zou het namelijk niet verwachten, maar die is ze al een maand kwijt. Kosten nieuw bril: ?25. Tijd: paar uurtjes! Hoppa! Zo moet dat Hans!

De volgende ochtend gingen we naar sodom en gomorra, ofwel Vang Vieng!
4 uur met de bus en onderweg haakte een nieuw lid bij ons groepje aan, de Finse met een veel te moeilijke naam die we omdoopten tot Bali, wat er vaag op leek.

Vang Vieng
Vang Vieng is een zeer vreemde plaats. De vriendelijke en brave Laotianen moeten dan ook hun ogen uit kijken. De stad is bekend om het tuben, in een binnenband van een tractor over een rivier van bar naar bar drijven, drinken en dan stoere stunts uithalen boven ondiep water. Elk jaar gaan er wel mensen bij dood, maar dat schijnt men heel normaal te vinden hier. De afgelopen maand weer 3 man. Het wonderbaarlijke is dat het bijna altijd Australiërs zijn. Die zijn net wat lammer en bruter blijkbaar. Maar wij waren veilig, want geen Aussies in de groep.

Geheel tegen de traditie van deze stad gingen we de eerste dag niet zuipen langs de rivier, maar vet actief doen. Dat hadden onze levers wel verdiend. Eerst een paar motorbikes geregeld en toen de zandwegen en hobbelpaden van Laos trotseren. Onze niet Australische achtergronden betaalden zich meteen uit en alles ging prima. We kwamen bij de Blue Lagoon, een ietwat overdreven benaming voor een poeltje met overwegend blauw water waarin Australiers zich natuurlijk probeerden te bezeren d.m.v.lianen en schommels. Daar was nog een andere attractie, een gigantische grot in een berg.
Nadine was de slimste van de groep en besloot na een kwartiertje klimmen in ruim 30 graden de pijp aan Maarten te geven en beneden te wachten op een bedje onder de bomen, dus met z'n vijven gingen we weer verder. Nu zullen de meeste mensen wel weten dat Jan niet de meest soepele en acrobatische mens ter wereld is dus die had een beste uitdaging in deze grot. Ondanks dat was het toch wel erg gaaf. We zijn ongeveer een half uur aan het afdalen geweest in de pikdonkere grot (wel warm natuurlijk). Toen besloten we lollig te doen en ons te verstoppen zodat we andere toeristen konden laten schrikken. Ja kinderachtig... maar wel gelachen!
Daarna deden we de lampen weer aan (behalve Jan, die had er geen, natuurlijk. Op een gegeven moment bleken we echter een tikkie verdwaald, aldus een paniekerige AK. Haar vriend Rune vond het wel komisch dus die ging zich steeds verstoppen en geluidjes maken.. Na een minuut of tien zagen we weer iets bekends en gingen we er maar weer zo snel mogelijk uit.
Na deze uitputtende toer besloten we nog een rondje langs het Tubefestijn te rijden omdat we nog niet stoffig genoeg waren. Dat hielp zeker en toen we van de motors afkwamen leek het wel of we zandkastelen in de Sahara hadden zitten bouwen!
Bij terugkomst in sodom & gomorra besloot iemand dat het beer o'clock was. De kroegen hier zijn een soort loungerestaurants waar iedereen op kussens zit en tv's hangen met een dvd van friends of Family Guy er in. Bizar slome bedoening! Overal zijn 2 menukaarten. Nr 1 is de gewone en nr 2 met alle drugs er op, zoals happy-pizza, -shake, -cake enzovoorts, opium, joints en wat je verder kan bedenken. Wij hebben het maar bij menukaart 1 gehouden.
'S avonds gingen alleen Jan, Rune en Bali op pad en vonden een biertoren voor de mannen, dus die waren weer blauw als een gympie.

De dag erna gingen we tuben. Eerst heeft iedereen een knalroze hemd gehaald en zo'n lullig plastic tasje voor geld en peuken. Daarna een band gehuurd en met de tuktuk richting de rivier gereden. Bij de aftrapbar sloten 2 Duitsers (jaja tolerant zijn we hè?) en een Brit zich aan bij onze gang.
Daar kregen we meteen Tiger-'whiskey' die echt zo goor was dat we 5 bier moesten drinken om de smaak weg te krijgen. Van bar naar bar gingen we met de tube en werden dan door het personeel met een touw naar binnen gesleept. Bij elke bar was muziek en kon je beerpongen. Nadine en AK waren een heel goed team en wonnen alles! Bij 1 van de bars ging Jan van de glijbaan af maar die bleek toch niet zo veilig dus dit lieten we maar voor wat het was daarna. Vervolgens gevolleybald, wat binnen no time uitliep op modderworstelen met alle aanwezigen.
Nog wat bars verder vonden we spuitbussen met verf en sjablonen. Na wat onschuldige sterretjes en ankers liep dit onder het genot van buckets met mojito (fuckit, have a Bucket) uit de hand en werd Rune volledig roze gespoten en Jan iets later ook.
Flink dronken taaiden we af en na een uur hard schrobben was het meeste van de verf weer weg. De volgende dag waren we geheel naar de tering en boekten we maar een bus naar rustigere oorden. De hele dag tv kijken in een bar begon te vervelen. De deense vikingen werden onrustig en wilden Vang Vieng al naar ouderwets gebruik plunderen en afbranden, dus tijd om te gaan. alleen Chuck bleef nog even plakken dus gingen we met 5 man verder.

Luang Prabang
Na een busrit van 6 uur over bergweggetjes ( veel hobbels en kuilen) met hier en daar een onderbreking voor verkeersruzies kwamen we in Luang Prabang. Daar bleken bijna alle hotels vol te zitten! Na een uur vonden we toch iets en checkten we in. Het is hier veel duurder dan in de rest van het land, maar wel een hele toffe plek.
De eerste dag bleek dat motors hier te duur zijn dus namen we een tuktuk naar een mooie waterval. Daar hebben we een geweldige klimtocht van een uur gedaan en werden we beloond met een geweldig uitzicht! Foto's laten we in nl zien. Want als je hier iets uploadt krijg je virussen op je memorycard bleek gisteren. Later hebben we gezwommen bij de waterval en namen we de tuktuk weer naar de stad.
Daar wilden de vrouwen winkelen op de nightmarket en de mannen hadden dorst, dus scheidden onze wegen.
Volgende dag was Jan jarig! Nadine gaf hem een geweldig cadeau: een eigen foster parents olifant, genaamd Sri Prae, die op een landmijn heeft gedanst en derhalve met pensioen moest. Sri woont vlakbij Chang Mai dus die zoeken we volgende week even op! Er worden foto's, dvd's, het levensverhaal en per jaar verschillende updates over Sri Prae verstuurd.

Deze dag hadden we toevallig met z'n vijven een trip naar Elephant Village geboekt (juud en jasper: erg bedankt!) waar we gingen leren hoe je een olifant moet besturen! Supergaaf!
Net voor we wilden gaan nog wel een nare verrassing: we werden toen we opgehaald werden door de gids ineens door het hotel uit de kamer gegooid. Hij had reserveringen! Maar niks van gezegd de dagen ervoor! Kutzooi! In 5 minuten onze zooi ingepakt en snel een ander hostel gevonden om onze tassen te stallen. We waren nogal boos vanzelfsprekend en eisten flinke korting. De hotelknakker vond het echter juist heel normaal om het zo aan te pakken en dreigde de politie te bellen. Dus toch betaald en snel op pad gegaan naar Elephant village.
Op de nek van een olifant zitten zonder mandje of iets en Laotiaanse woorden roepen en hobbelen maar! Wat een topverjaardag! Toen we langs een paar Laotianen kwamen, waren die net aan het feesten dus heeft Jan bier met ze gedronken terwijl hij op een olifant zat. Jaaa, zeg maar eerlijk, je hebt vast wel eens een saaiere verjaardag gehad!
Na de lunch gingen we de olifanten wassen in de rivier. Ook een supertoffe ervaring! Nadines olifant had een identiteitscrisis en zag in zichzelf meer een orka ofzoiets, wat nogal hilarische taferelen oplevererde. Ze ging steeds verder onder water!

Hierna maakten we een boottochtje naar een waterval waar ze bier verkochten en je kon zwemmen, dus vermaakten we ons uitstekend!

's avonds zouden we flink los gaan was de bedoeling, maar helaas voelden Nadine en AK zich niet goed.Dames boven de wc en
Rune en Bali hebben daarom maar op het balkon met Jan gepilst en het was toch erg tof! Rune heeft meteen even onze SD-kaarten virusvrij gemaakt dus we hebben de foto's nog!

Gisterenmorgen vroeg zijn Rune en AK vertrokken. Erg jammer, want we hebben 2 weken lang super veel met ze beleefd en ons helemaal krom gelachen. Gisteren deden we rustig aan en sinds een uurtje zitten we in een ontzettend luxe hotel dat Jan van zijn ouders heeft cadeau gekregen!! Met zwembad, vrijstaande bungalow en een en al luxe! Wij redden ons hier wel even!!

Tot snel allemaal !

• 07 Februari 2012 - 07:47

Susannr:

Heerlijk om te lezen in de vrieskou op weg naar mijn werk. Ach schaatsen en werken is ook leuk.....

Geniet er van! Doe ik dat van jullie verhalen :)

• 07 Februari 2012 - 08:45

Rob, Jan En Femke:

Motor rijden, bier zuipen en AK's leegschieten, klinkt goed!

• 07 Februari 2012 - 08:47

Suus:

Godverdomme Jan. Je hebt een olifant! Zoo jaloers, vooral op het weer. Hier is het fucking koud. Neem maar wat warmte mee ok? Geniet van de laatste weekjes! Kus

• 07 Februari 2012 - 20:21

Carla:

Geniet van het mooie weer. Hier is het zo koud!!!! grrrr en over die spoorwegen zal ik het maar niet hebben!
    Jammer dat jullie de elfstedentocht missen, als die doorgaat. Nederlanders
    gaan weer helemaal over de rooie met dat ijs!! dikke kus, ma