Open water diver zoekt zakje, liefst leeg - Reisverslag uit Hua Hin, Thailand van Jan Donker - WaarBenJij.nu Open water diver zoekt zakje, liefst leeg - Reisverslag uit Hua Hin, Thailand van Jan Donker - WaarBenJij.nu

Open water diver zoekt zakje, liefst leeg

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

11 December 2011 | Thailand, Hua Hin

Ha lieve vrienden en familie,

Na een weekje eiland zijn we weer online. In hua hin, zuid Thailand

Na het laatste verslagje hebben we nog even van de gastvrijheid, pad thai, singha (bier) en zon genoten in bangkok en toen zondagavond de bus naar het zuiden genomen. Echt waar de meest luxe bus die je kunt indenken! Jan had in een vlaag van helderheid gefikst dat we bovenaan voorin zaten, meer beenruimte dan thuis op de bank. Naast ons zat een aardige jongen uit nl, dus die 8u in de bus vlogen voorbij. 'S morgens zagen we het licht worden bij de pier van Chumphon vanwaar we met de snelboot naar het duikmekka Ko Tao gingen.

Op ko Tao hadden we meteen mazzel.ze waren volgeboekt.dus of we ipv de goedkope kamer voor hetzelfde geld een nachtje in de luxe wilden? Nou, vooruit. Waren wel knap gaar dus de middag hebben we maar lekker gecrasht op bed. 'S avonds weer scherp en alert, want de King (Bhumibol) was jarig en dat moest gevierd worden. Heel leuk ritueel: iedereen moest op het strand met een kaarsje in zijn hand in een kring staan.de Thai in het midden bij een altaartje zongen een lied en daarna plant je het kaarsje in het zand vlakbij het altaartje.Kodakmomentje extraordinair zeg maar!
Daarna dikke vuurshows en live muziek in de strandbar, maar dat bleek vaste prik na zonsondergang. Zoals je leest:afzien daar

We hadden het ruim gepland dus konden we het eiland verkennen enzo. Niet gedaan, wegens te lui, te warm en veel te relaxte omgeving

Maar op woensdag toch activiteit: duikles! We hadden geen klasje helaas, want we waren de enige nl-ers en hadden nl duikles geboekt. De semi-fries Arjan ging ons alles leren
Eerst theorie, saaaaaaai
Daarna zwembad in en trucjes leren, stuk leuker.nog meer theorie en op vrijdag eindelijk de zee in! Om 7.20 klaar staan. Wie verzint het :)?

Dan met een speedboot naar een soort Berenboot (je weet wel van vroegah) die je naar de duikplek bracht en dan... Plons. Aan de slag
Als beginneling ga je naar beneden langs een soort ankerlijn en moet je om de meter klaren(dwz lucht in je oren blazen met dichtgeknepen neus) om te voorkomen dat ze in mekaar gedrukt worden. Dit bleek helaas niet Nadines favoriete activiteit. Het kostte nogal wat tijd en moeite voor het lukte. Maar uiteindelijk redde ze het. En dan zie je hoe mooi het onder water is! Zo mooi dat koraal en duizenden soorten vissen, krabben, alen enzovoorts! En het gevoel dat je er tussen kan zweven, echt supermooi! Nadine had meteen al het eerste stukje koraal gelowkickt dus de eerste duikwond (eeeh schrammetje) is een feit
We hebben vrijdag 2 duiken gemaakt tot 12 meter en daarna het theorie examen gedaan. Een bepaald iemand maakte zich hier tevoren nogal nerveus over, op zich heel grappig. Diegene (Nadine natuurlijk) was geslaagd met een score van 98%. 75 was ook goed geweest...

Zaterdag gingen we de laatste 2 duiken maken tot 18 meter! Was echt nog gaver dan de eerste 2, vooral omdat je nu meer controle en rust had en meer kon focussen op het uitzicht. Moesten nog een paar kunstjes doen en kregen daarna ons diploma. Vanaf nu mogen wij op de hele wereld zonder begeleiding duiken!
Natuurlijk even geproost met de twee man en een paardekop die nog op ko Tao waren, want verder was iedereen naar phangan (eiland vlakbij, was de full moon party).wij hebben em effe overgeslagen, ivm de tijd.

Vanmorgen de boot naar land gepakt.was een eeeh aparte ervaring. De boot is een grote catamaran die 40km p/u gaat. Maar nu was de zee een Tikkie wilder!!
Echt een helse tocht. Golven +/- 4m en die boot maar scheuren. Werkelijk iedereen kots en kotsmisselijk! Personeel liep te rennen met zakjes, bizar.Nadine hield het helaas ook niet droog.Jan gek genoeg wel, die wende er zelfs aan. Gelukkig was de reis na 2u voorbij en konden we verder met de bus!
Nu zitten we in hua hin, beetje vage stad. Heel rijk, heel veel oude Europeanen enzo. wel goed eten hier op de pier
Morgen even het strand checken en de stad in

Overmorgen trekken we iets verder naar het noorden en dan later nog iets verder. 20e naar bkk om Kim op te halen

Excuses voor de lange verhalen, volgende keer same Same but different

dikke kus,

Jan en Nadine

• 11 December 2011 - 16:26

Camphuijzen:

Hallo lieverds, super gaaf dat jullie je duikbrevet hebben gehaald, en de prachtige wereld onder water hebben gezien met jullie eigen ogen. Geweldig lijkt mij dat. die boot zal wel eenmalig geweest zijn. Vreselijk! Maar ook weer een ervaring. Lekker bijkomen en verder ontdekken, de eerste week zit er al weer op, blijven genieten, hier gaat alles zijn gangetje.Bedankt voor jullie berichtje, heel leuk om wat te horen.
    Dikke kus pa en ma, geniet en voorzichtig!

• 11 December 2011 - 17:28

Mishja:

Lang leve FB en zag ik dat Rob de link van jullie verslagje had gedeeld op FB anders had ik al die leuke verhaaltjes gemist. :-) Gefeliciteerd met jullie diploma en lekker verder gaan met genieten, daarvoor hebben jullie je diploma al op zak! :-)))
    Dikke kus en knuffel

• 11 December 2011 - 17:29

Mishja:

PS Dat weerbericht hier op de site ziet er niet echt best voor jullie uit :-(......

• 11 December 2011 - 17:35

Kim:

haha, onze pech koningin... hebben jullie niet wat foto'tjes om te uploaden bij het verslag? nu lekker rustig aan genieten en dan zie ik jullie al heeel snel! x

• 11 December 2011 - 18:28

Natascha:

Heerlijk verhaal! En ik ben het met Kim eens: we willen ook wat foto's zien zodat we echt kunnen zien hoe jullie daar moeten afzien ;)

Xx

• 12 December 2011 - 02:27

Jan:

Ha dat is gek, op de site staat een verkeerd weerbericht :)
    Ik zie buiten stralende zon en het wordt minstens 30•C vandaag, regenkans is 5%

Foto's zal ik snel ff uploaden.met de iPhone ging dat niet, want ze staan op de camera

• 12 December 2011 - 07:34

Wamel:

Jan, Ouwe zeerot al die mijlen met de blxem hebben hun vruchten afgeworpen! Nadine super dat je hebt vol gehouden en het onder de knie hebt gekregen. Leuke verhalen mooie rip tot nu toe man!!! Blijf genieten.

• 12 December 2011 - 09:28

Mel:

woohoo.. klinkt goed allemaal! (behalve dat zeeziek dan) .. Op naar de volgende avonturen! Zorgen jullie vrijdag voor die live stram, zodat jullie mee kunnen doen met de kerstborrel hier haha..

• 12 December 2011 - 14:31

Stein:

JALOERS!!!!
    echt wel heel leuk de verhalen te lezen!! ben benieuwd naar de kiekjes!!

• 16 December 2011 - 12:54

Bart:

Hej mede-Utrechters!

Haha mooi en herkenbaar verhaal.

Gefeliciteerd met jullie brevet! De busrit ging idd razendsnel voorbij. Net als de FM-party. Fieeww, alleen was er elke dag 1 die week. Maar was tof! Daarna ben ik ook naar Koh Tao gekomen met de boot en jullie verhaal over de boottrip komt precies overeen met mijn ervaring. Een horrortrip! Nadine, je hebt je portie wel gehad nu. Net als Jan hield ik me sterk. Maar het viel niet mee...

Hoop dat het lukt in Vietnam!

Gr. jullie bus-buurman

• 18 December 2011 - 18:04

Kitty:

Wat goed dat jullie je brevet hebben!! Trots op jullie!! En vooral op jou naadje, echt heel goed dat je het hebt gedaan! X